Ikan Patin Bakar Tempoyak..

salam blogger..annyeonghaseyo chingu....entri pertama untuk bulan april,kemalasan untuk mengupdate entri walaupun ada banyak yang hendak diupdate...so what's up..breakfast pe hari ni...fuuuu mesti sedap kan...tak kisahlah apa untuk breakfast yang penting...don't skip your breakfast....

Cerita pasal breakfast perut jadi lapar,teringat lauk ikan patin, bekal lunch hari ni...macam tak sabar nak tunggu lunch...menu ringkas jer..ikan patin bakar tempoyak..senag jer nak sediakan....

Bahan-bahan:-
Ikan patin
Tempoyak
Daun kunyit
Cili hijau

Bahan sambal:-
Pes cili keling 
Bawang putih & bawang 
Halia
Kunyit hidup


Mula2 masak sambal cili kering,lepas tu sediakan tempoyak yang digaul dengan daun kunyit & cili hijau (kalau nak pedas tambah cili padi)..sediakan daun pisang,letak sambal dan seterusnya tempoyak. Letak ikan dan letak baki tempoyak serta sambal dan ratakan. Tahap kepedasan dan kemasinan ikut selera masing-masing..Kemudian balut daun pisang & sedia untuk dibakar..boleh bakar atas api atau oven..saya bakar guna periuk serbaguna selama 45 minit...

ok...dah siap....jemput makan....



 annyeong....
Share on Google Plus

About Ija

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: